Om åndedrættet

At beskæftige sig med åndedrættet er en naturlig del af yoga, idet det bruges meget bevidst, og som en integreret del i stort set alle øvelser – ligesom det er en essentiel del af hele yogaens væsen.

Men det er vel i det hele taget nærliggende at beskæftige sig med åndedrættet, i og med det er helt vitalt for vores overlevelse – om end så automatiseret at vi ikke tænker videre over det i hverdagen?! Hvilket leder mig til et meget rammende citat af Lotte Paarup, en fysioterapeut jeg har været på flere fantastiske kurser hos:

“Åndedrættet er din bedste ven – og din eneste tro følgesvend hele livet.

Det første og det sidste du foretager dig i denne verden er et åndedrag.

Pas på det og plej det!”

Den indgangsvinkel har jeg naturligvis tænkt mig at integrere i yogasammenhæng, men også mere specifikt/særskilt lejlighedsvis.

Det er nemlig ikke helt lige meget hvordan vi trækker vejret, og selv om det foregår automatisk og vi også skal være varsomme med at ville styre og bestemme over det, så er der store fordele forbundet med at optræne, fokusere på – og dermed (nænsomt) forbedre åndedrætsfunktionen.

Den forringes nemlig, helt automatisk, i løbet af livet, – men det gode er, at selv om vi mister mellem 9 og 27 procent for hvert tiår, vi bliver ældre, så kan man gøre meget for at påvirke funktionen og effektiviteten samt udnyttelsen af lungerne. Og det endda så man får det mærkbart bedre på utrolig mange områder.

For blot at fremhæve nogle af de opnåelige goder ved det ” indvendige brusebad” /altså en god og optimal vejrtrækning, kan jeg i flæng nævne:

  • mere energi, bedre søvn, bedre fordøjelse,
  • stress-, angst og depressionsdæmpende effekt,
  • styrkelse af hjertet, færre muskelspændinger,
  • styrkelse af immunforsvaret, smertestillende virkning, sundere ryg, øget evne til at fokusere og
  • være i nuet, blodtryksnedsættelse, bedre balance mellem 02 og C02, bedre blodcirkulation, nøglen til følelserne, bedre sex,  større kropsbevidsthed og evne…
  • til at mærke sig selv bedre, forbedret frigivelse af affaldsstoffer, ilt dræber dårlige celler, forbedret åndedræt slanker – og livet kan forlænges …

Meget tankevækkende er det også, at kroppen er designet til at afgive mindst 70 % af sine affaldsstoffer igennem vejrtrækningen – kun en lille del ryger ud som sved, urin osv. – og heri findes en af forklaringerne på sammenhængen mellem fejlagtig vejrtrækning og forekomsten af sygdom. For at vi kan komme af med de mange affaldstoffer skal ilten vi indånder HELT ned i bunden af lungerne, da det er her udnyttelsen af ilten er størst – og udvekslingen af gasserne ilt og kuldioxid foregår – lige som en masse andre vitale processer således forbedres.

Det gør vi som sagt noget ved i yoga praksissen! 😉

om-blue-lotus